Monday, November 29, 2010

Hutang piutang...MARA lagi

beberapa minggu yang lepas pegi ke MARA tuk consult my pay back study loan...akhirnya beberapa kata persetujuan dicapai...antaranya :

1) aku kene bayar separuh daripada backdated amt tu...which was rm5k
2) aku kene buat potongan gaji bulan2...which is rm300/month
3) aku kene langsaikan pinjaman pendahuluan which is rm1500
4) aku boleh apply tuk pengurangan sebab aku layak...i got 2nd upper class 4 my degree

amt kat atas tu pinjaman pelajaran aku..haha..sampai pencen pun x abes lagi bayar...tp aku dh buat convertion...pengurangan tu dia akan proses 3-6 bulan...katanya kalau cikgu gomen...dia akan proses cepat...wallahulam...harap2 la aku hanya bayar balik 10% je mcm kengkawan aku yg lain...tu doa aku tiap kali solat (selain doa2 yg lain)


amt ni plak pinjaman pendahuluan aku...yg ni MARA x bagi pengurangan pun...rm100 sebulan...tggal lagi 14 bulan...huh!!setahun lebeh jugak tu...

terima kasih MARA...setelah mempertimbangkan kedudukan kewangan aku...pd hari tu...cash in hand aku x sampai pun rm2k then atas dayar percaya...MARA terima pendahuluan pembayaran tu...selebihnya aku dh transfer ke akaun MARA beberapa hari yg lepas...lega sebab penjamin aku dh diputihkan...apa yg aku tggu sekarang ialah result convertion tuh...hrap2 la dpt pengurangan dr MARA

Apa yg aku nak kongsi kat sini...tu sume salah aku...
Aku dh berjaya tamatkan pembelajaran dalam bidang IT di bawah tajaan MARA. Habis belajar dah lama...5 tahun yg lepas tp aku leka tak buat pengurangan n penangguhan. Sampai la surat Notis tuntutan 14 hari kat rumah,surat blacklist...penjamin aku x boleh nk jamin anak dia study... baru la kelam kabut aku nak call MARA tanya pasal pengurangan n pembayaran.
Course yang aku tamatkan tu adalah Business Information System di KUSZA/UEL 5 tahun sudah. Serba sedikit aku memang mempergunakan ilmu-ilmu tu semua....programming??...hahaha...tahu la siket2 tp ntah apa2 la...zaman dh semakin maju...language apa ntah yg diorg guna sekarag aku pun x tau...salute jugak kengkawan yg masih setia dlm bidang ni....tp ini bukanlah bidang yg aku minat...tp aku berjaya habiskannya dengan cemerlang...5 TAHUN belajar bende ni....NAK PECAH JUGAK HOTAK AKU NI NGAN PROGRAMMING N NTAH APA2 TUH...DATA COMM TUH...DATABASE...SUSAH SIOTTTT!!! Walaupun bidang kerja aku sekarang jauh berbeza sbab aku mula bertapak selepas belajar dulu pun dalam bidang pendidikan ni jugak. Pantai timur bukan pasaran kerja yg bagus tuk programming ni...aku pun x suka merantau sebab kemaruk ngan cinta yg akhirnya memusnahkan aku....kengkwan lain sume berjaya ngan kejaya dan ada jugak yg sedang buat PHD...tp aku terkurung dlm sangkar cinta yg ntah apa2...tp hidup ni roda...akhirnya aku berjaya jugak....dah nk tua pun aku cekalkan hati sambung belajar. lagi..tggalkan anak2 dikampung.....
akhirnya aku buktikan dengan ketabahan aku...kesungguhan aku...berkat doa insan2 tersayang mak ayah adik2 n mr rhazi(my beloved hubby)...n redha ilahi aku mampu berjaya. Saat aku terkapai kapai...rumahtangga aku musnah...aku rasakan dunia ni kejam...tp apa yg telah Allah tentukan ade kebahagiaan yg tersirat....tanpa peristiwa pahit tu....x mungkin sekarang aku menjadi wanita paling bahagia di sisi Mohd Rhazi n di kelilingi insan2 tersayang ekey n raiyan.
Back to the story...
berkeinginan jugak nk buat master n PhD...tp mampukan aku??

11 comments:

  1. akak sy nk tnye smthing about mara , please email sy . ieyna.aten13@gmail.com

    ReplyDelete
  2. akak sy nk tnye smthing about mara , please email sy . ieyna.aten13@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Sorry dh lama x update..boleh msg akak di fb akak siti norzehan

    ReplyDelete
  4. Baru je dapat surat notis 14 hari. Da la x keja. Suh bayo sume lak tu rm24k . mati lahhhh... Mane nak cari

    ReplyDelete
  5. Akak aritu buat cmne ek lepas dpt noti. Tepon mara ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pon kena surat notis 14hari tu. huhu kalut skrg dok google step apa nk bt

      Delete
    2. Aritu pegi pejabat MARA . akak tu ckp bayo ape yg kita tertunggak je. Pastu abaikan je surat tu. Tp sy baru bayo rm300 dri rm1300 hahahahha

      Delete
    3. Aritu pegi pejabat MARA . akak tu ckp bayo ape yg kita tertunggak je. Pastu abaikan je surat tu. Tp sy baru bayo rm300 dri rm1300 hahahahha

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. jgn risau. surat tu cuma formalti mara sahaja. sebaiknya terus buat pembayaran walaupun sedikit spy mara nmpk komitmen utk bayar then mereka akan berhenti menelefon kita utk bbrp ketika

    ReplyDelete
  8. Boleh ke keluarkn akaun 2 utk bayar pinjaman (pendahuluan) mara?.

    Banyak yg sy jumpa hanya sebut guna kwsp akaun 2 utk pengurangan pinjaman mara shj..ada sesiapa yg tahu?

    ReplyDelete